Gerots Zoltán
A royal tarokk szabályai


Résztvevők, kártyacsomag, lapsorrend

A royalt két pár játssza egymás ellen, 40 lapos kártyacsomaggal.
A csomag lapjai: 21 római számmal jelzett "tarokk" lap, 18 színes lap valamint egy bohócot ábrázoló kártya: a "skíz", mely ebben a tarokk játékban a 22. tarokk lapnak számít.
A színes lapokon belül 4 színjelet: pikket, treffet, kőrt és kárót különböztetünk meg. A piros színjelek királyból, dámából, lovagból és botosból, míg a fekete színjelek ugyanezekből valamint a tízesből tevődnek össze.(Tehát a piros színek rövidebbek!)
A 22 tarokk lap közül néhánynak külön neve is van: a XXII-es (fentebb már említett) különleges lap a "skíz", a IV-es a "kanári", a III-as a "kakadu", a II-es a "sas" és az I-es a "pagát". A skízt és a XXI-est összefoglaló néven "honőrök"-nek, míg a kanárit, kakadut, sast és pagátot "matadorok"-nak nevezzük.
A matadorok és királyok együttesét "magasító lapok"-nak hívjuk.
A játék folyamán a tarokk lapok ütik a színes lapokat, azaz erősebbek náluk, és a játékban mint állandó aduk szerepelnek.
A színek egyenrangúak, egymást csak saját színjelükön belül üthetik.
A tarokkok egymást nagyságuk szerint ütik.
A pakli legerősebb lapja tehát a skíz, őt a XXI, XX, XIX, XVIII, XVII, XVI, XV, XIV, XIII, XII, XI, X, IX, VIII, VII, VI, V, IV (kanári), III (kakadu), II (sas), I (pagát) követi, majd jönnek a királyok, dámák, lovagok, botosok és végül a leggyöngébbek, a tízesek.
A lapoknak pontértékük nincs.

A játék célja, menete

A játék célja minél több pont megszerzése, melyet a játék folyamán előforduló feladatok teljesítésével, vagy megbuktatásával lehet elérni.
Az e feladatokra való vállalkozásokat az osztást követő licitálás alkalmával mondják be a játékosok, melyeket az ezt követő lejátszás során kell teljesíteni (illetve elbuktatni).
A játszás iránya balról jobb felé (az óramutató járásával ellenkező irányban) történik.

Osztás

A két pár a négyzet alakú asztal mellett úgy foglal helyet, hogy az azonos párhoz tartozó játékosok az asztal szomszédos oldalainál ülnek - azaz, a szemben ülők mindig ellenfelek. A páros bal oldali játékosát "elfogó"-nak, jobb szélsőjét "indító"-nak nevezzük.
A játék megkezdéséhez kisorsoljuk az első osztót úgy, hogy mindkét fél indítója húz egy-egy lapot a pakliból. Aki a nagyobbat húzta, annak partnere kezdi meg az osztást a játék iránya szerint. Ha mindkét fél azonos figurájú színes lapot húzott, úgy egy - csak az osztáskor érvényes - színsorrend: legerősebb a pikk, majd a treff, kőr, káró szerint döntenek.
Osztani mindig az adott páros elfogója oszt, mégpedig úgy, hogy az osztás előtt kiveszi a pakliból a XX-ast és a XIX-est, melyek közül a XIX-est megtartja magának, míg a XX-ast a partnerének adja. Ezután alaposan megkeveri a maradék lapokat, majd a szemben ülővel emeltet. Az emeltetéskor az osztó az asztalra helyezi a teljes, megkevert paklit. Az emelő játékos a játékasztalon fekvő pakli tetejéről legalább három lapot leemel, majd a maradék lapok mellé helyezi. Az emelésnek egy mozdulattal kell történnie. Három lapnál kevesebbet leemelni nem lehet. Szintén legalább három lapnak kell maradni az asztalon fekvő maradék lapok közt. A leemelt pakli-részt az emelő a maradék lapok mellé helyezi, az osztó pedig - miután ellenőrizte, hogy az emelés szabályszerű volt - a maradék lapokat a leemelt lapokra ráteszi. Az emeltetés alatt az osztó nem tarthatja a kezében a maradék lapokat, hanem ezeket az asztalra tenni köteles. Ezt követően tulajdonképpen folytatja az osztást úgy, hogy először az ellenelfogónak, majd az ellenindítónak ad két lapot, és oszt tovább kettesével, míg a pakli el nem fogy, úgy, hogy a végén minden játékos 10 lapot kapjon. (Az osztás utolsó mozzanataiban magának és partnerének természetesen csupán egy-egy lap jut.) Ezt az osztási módot "direkt" osztásnak nevezzük.
Az osztás után mindenki megszámolja a lapjait (hogy 10 lapot kapott-e), valamint azt, hogy ezek között található-e minimum 3 tarokk.
Ha ezek közül bármelyik feltétel nem teljesül, úgy a lapokat be kell dobni és az osztást meg kell ismételni. Több osztásismétlés is lehetséges, mindaddig, amíg az osztás sikeres nem lesz.
Minden leosztás után az osztás joga a szemben ülő ellenelfogóra száll.

Licitálás

A játék érdemi része a licitálással kezdődik, ahol a játékosok bemondhatják (elvállalhatják) a játék folyamán teljesítendő feladataikat.
A licitálást az osztó partnere kezdi.
A licitáló játékos egyszerre több bemondással is élhet. Bemondásának, illetve bemondásainak végét a "mehet" szóval kell lezárnia, ezután a játék iránya szerint következő játékos licitálhat - és így tovább. Aki nem kíván bemondással élni, "passz"-t mond. A "mehet" vagy a "passz" kimondása után a licitálónak további megszólalási lehetősége az adott licitkörben nincs.
A licitálás több körös is lehet, azaz mindenkire többször is sor kerülhet, függetlenül attól, hogy vállalt-e már valamit, vagy csak passzolt.
A licitálásnak akkor van vége, ha - az első licitkört kivéve - egymás után három "passz" hangzik el. (Közvetlenül az osztás után - ez az első licitkör - négy passz elhangzása szükséges a licitálás befejezéséhez.)

Bemondások

A royal tarokk 70 bemondási alaplehetőséget tartalmaz.
Ezek - teljesítés szempontjából - két fő típusra: "jelentésekre" és "szlemekre" oszlanak. A jelentéseknél a kézbe kiosztott lapok közötti honorált kombinációk bemondásáért, míg a szlemeknél egy vállalkozás illetve vállalkozások teljesítéséért jár a pontdíjazás.
(Tágabb értelemben véve bemondás a passz, a mehet és a kontra is - ám ezeket nem soroljuk a fentiek közé.) A szlemek további alcsoportokra oszlanak, melyek csúcsán a "trófeák" állnak, s melyek teljesítéséért még külön jutalmak járnak. Ezek a royal tarokk legértékesebb bemondásai.
A bemondott szlemeket - a bemondó személyétől függetlenül - a páros bármelyik tagja, vagy a páros egésze teljesítheti.
A bemondások egy része egymással független viszonyban van, másik része viszont egy alapbemondás egyre nagyobb feladatot követelő fokozata. Ez utóbbi bemondástípusnál egy korábban bemondott feladatot csak a partner emelhet nagyobb fokozatra. Ilyen esetben - értelemszerűen - a kisebb fokozat érvényét veszti. Emelni - partnerváltásokkal - többször is lehet. Amennyiben egy bemondásfeladatnak kettőnél több fokozata van, úgy nem kötelező a mindig soron következő magasságot licitálni, lehet - a sorrendben következő helyett - nagyobbra ugrani. Visszafelé "emelni" - azaz nagyobb fokozatúról kisebb fokozatúra változtatni - nem lehet.
Ugyanazt a szlemet az ellenfél is bemondhatja.

Jelentések

Színszám: kézben lévő 2,3 káró, 2,3 kőr, 2,3,4 treff vagy 2,3,4 pikk lap bemondása. Értéke: 0 pont.
(Mindig pontos színszámot kell közölni. Egy játékos több színszám bemondással is élhet.)
Tarokkszám: kézben lévő 8,9 vagy 10 tarokk bemondása. Értéke: 0 pont.
(Mindig a pontos tarokkszámot kell közölni.)
Matador: bemondható akkor, ha kézben van legalább 1 matador. Értéke: 0 pont.
(A matadorok nevét, mennyiségét nem lehet közölni. Egy játékos csak egyszer jelenthet Matadort.)
Flush: kézben egy színjel összes lapja (pl. 4 kőr). Értéke: 10 pont.
(A színjel nevét tilos közölni.)
Vannak: kézben 4 azonos figura (pl. 4 dáma). Értéke: 20 pont. (A figura nevét nem lehet bemondani.)

Biztató szlemek

Vizi: a XVIII-as elvitele. Értéke: 1 pont.
L'amour: a XIX-es elvitele. Értéke: 1 pont.
Angelo: a XX-as elvitele. Értéke: 1 pont.
Honőr: az egyik honőr elvitele. Értéke: 1 pont.
Köpf: mind a 2 honőr elvitele. Értéke: 2 pont.
Tous les trois: mind a 2 honőr és a pagát elvitele. Értéke: 3 pont.
(A Honőr, a Köpf és a Tous les trois egymással emelési viszonyban állnak.
A Tous les trois bemondása független a Matador bemondástól, mivel az előbbi egy vállalkozás, melyet teljesíteni kell. Ezért Tous les trois bemondása esetén előtte, utána és együtt is lehet Matadort jelenteni, akkor is, ha összesen csak egy matadorunk van, és ez lehet akár a pagát, de akár bármelyik más matador.)

Csendes szlemek

Obscur: ha a licitálás folyamán nem került sor "szabad ütő" szlem, vagy szabad ütést magában foglaló trófea bemondására, úgy az a páros, amelyik a lejátszás során elsőként öt ütést megszerez, 5 pontot írhat.
(Obscur esetén érvényesek az összes addigi bemondások, valamint az esetlegesen elért csendes szlemek.)
Les: az ellenfél pagátjának előzetes bemondás nélküli megütése "elfogása". Értéke: 15 pont.
Négy király: az összes király elvitele. Értéke: 20 pont. (A Négy király Volát, vagy Légió esetén is érvényes, de nem számolható fel Volátot tartalmazó és azt teljesítő trófea mellé.)
Csendes XXI-fogás: az ellenfél XXI-esének előzetes bemondás nélküli megütése (elfogása). Értéke: 50 pont.

Szabad ütő szlemek

Gém: 5 ütés elvitele. Értéke: 10 pont.
(Mindkét vonal: a támadó és a védekező is bemondhatja, és elszámolhatja a Gémet.)
Kassza: 6 ütés elvitele. Értéke: 20 pont.
Bridge: 7 ütés elvitele. Értéke: 30 pont.
Oktáv: 8 ütés elvitele. Értéke: 40 pont.
Mizer: 9 ütés elvitele. Értéke: 50 pont.
Volát: 10 (az összes) ütés elvitele. Értéke: 60 pont.
(A szabad ütések egymással emelési viszonyban állnak.)

Kötött ütő szlemek

Pikoló: az első 3 ütés elvitele úgy, hogy a 3.ütést a bemondó páros a XVIII-assal szerzi meg. Értéke: 5 pont.
City: az első 4 ütés elvitele úgy, hogy a 4.ütést a bemondó páros a XIX-essel szerzi meg. Értéke: 5 pont.
Centrum: az első 5 ütés elvitele úgy, hogy az 5.ütést a bemondó páros a XX-assal szerzi meg. Értéke: 10 pont.
Kismadár: az első 6 ütés elvitele úgy, hogy a 6.ütést a bemondó páros a XXI-essel szerzi meg. Értéke: 20 pont.
Nagymadár: az első 7 ütés elvitele úgy, hogy a 7.ütést a bemondó páros a skízzel szerzi meg. Értéke: 30 pont.

Magasító szlemek

Ultimó: a bemondó páros a 10. (utolsó) ütést valamelyik - a licit során közölt - magasító lappal viszi el. Értéke: 10 pont.
Uhu: a bemondó páros a 9.ütést valamelyik - a licit során közölt - magasító lappal viszi el. Értéke: 20 pont.
Sárkány: a bemondó páros a 8.ütést valamelyik - a licit során közölt - magasító lappal viszi el. Értéke: 30 pont.
Griff: a bemondó páros a 7.ütést valamelyik - a licit során közölt - magasító lappal viszi el. Értéke: 40 pont.
Turul: a bemondó páros a 6.ütést valamelyik - a licit során közölt - magasító lappal viszi el. Értéke: 50 pont.
(A magasító szlemek - azonos magasítandó lap esetén - egymással emelési viszonyban állnak. Ugyanarra az ütéshelyre, melyre a páros már vállalt magasítást - hacsak nem került az el innen emelés következtében - újabb magasítás, ugyanattól a párostól már nem mondható be. Az ellenfél viszont ezt megteheti.)

Reptető szlemek

Fácán: a bemondó páros az 1.ütést valamelyik - a licit során közölt - magasítóval viszi el. Értéke: 20 pont.
Sólyom: a bemondó páros a 2.ütést valamelyik - a licit során közölt - magasítóval viszi el. Értéke: 20 pont.
(A Fácán és a Sólyom együtt nem mondható be és egymással nincs emelési viszonyban.)

Színfogó szlemek

Banda: egy színjel összes lapjának elvitele. Értéke 5 pont.
(A színjel nevét is be kell mondani, pl. treff Banda.)
Flotta: az összes piros lap - kőrök és kárók - elvitele. Értéke: 20 pont.
Piros-fekete: az egyik piros és az egyik fekete színjel összes lapjának elvitele. Értéke: 25 pont.
(A két színjel nevét is közölni kell.)
Armada: az összes fekete lap - pikkek és treffek - elvitele. Értéke: 30 pont.
Légió: az összes színes lap - pikk, treff, kőr, káró - elvitele. Értéke: 50 pont.
(A színfogó szlemek - a bemondott színektől függetlenül (!) - egymással emelési viszonyban állnak, együtt nem - még különböző színekben sem - mondhatók be. A színfogó szlemek Volát esetén is bemondhatóak és értékelendőek. Szintén bemondhatóak - akár egyazon játékostól - Volátos trófea alkalmával is, a trófea teljesülése esetén azonban már nem számolható el.)

Extra szlemek

Amazon: ütés megszerzése dámával, lovaggal, botossal vagy tízessel. Értéke: 5 pont. (Az Amazon színét nem lehet közölni. Amennyiben az Amazon mellé ugyanaz a játékos további színfogás-köteles szlemet vállalt, úgy mindkettő külön-külön érvényes. Ha a páros két tagja külön vállalt Amazont és színfogás-köteles szlemet, úgy, ha a szlem tartalmaz Amazon jellegű ütést, a szlem az Amazon emelésének minősül, és az Amazon - ha csak nem teljesült a páros részéről még egy plusz nem királyos színütés - nem díjazható.)
Pagátfogás: az ellenfél pagátjának megütése (elfogása). Értéke: 30 pont.
Erdélyi fácán: az első 2 ütés megszerzése - a licit során közölt - magasítókkal. Értéke: 60 pont.
Temesvári fácán: az 1.és a 3.ütés megszerzése - a licit során közölt - magasítókkal. Értéke: 60 pont.
Kolozsvári fácán: a 2.és a 4.ütés megszerzése - a licit során közölt - magasítókkal. Értéke: 60 pont.
(A Temesvári és a Kolozsvári fácán együtt nem mondható be.)
Surranó: az utolsó 2 ütés elvitele bármilyen matadorral. Értéke: 60 pont.
(A matadorok nevét nem lehet bemondani.)
Főnix: az utolsó 2 ütés megszerzése királyokkal. Értéke: 60 pont.
(A királyok színét nem lehet bemondani.)

Kis trófeák

Spadille: ütésszerzés piros színű dámával, lovaggal vagy botossal. Értéke: 30 pont.
(Sem a figura nevét, sem a színét, sem pedig az ütés idejét nem lehet bemondani.
Manille: ütésszerzés fekete színű lovaggal vagy botossal. Értéke: 30 pont.
(Sem a figura nevét, sem a színét, sem pedig az ütés idejét nem lehet bemondani.)
Dzsinn: az utolsó ütés megszerzése - a licit során bemondott színű - tízessel. Értéke: 50 pont.
Mariage: az utolsó 2 ütés megszerzése azonos színjelű királlyal és dámával. Értéke: 50 pont.
(A színjelet a licit során be kell mondani.)

Alap trófeák

XXI-fogás: az ellenfél XXI-esének megütése (elfogása). Értéke: 125 pont.
Héja: az első 3 ütés megszerzése - a licit során közölt - magasítókkal. Értéke: 125 pont.
Couleur: az utolsó 3 ütés színes lapokkal való elvitele. Értéke: 125 pont.
(A színek és a figurák bemondása nem lehetséges.)
Scala: az összes ütés megszerzése úgy, hogy a bemondók mind az 5 kötött ütést is teljesítik. Értéke: 125 pont.

Nagy trófeák

Golgota: az ellenfél XXI-esének és pagátjának megütése (elfogása). Értéke: 150 pont.
Kentaur: az ellenfél XXI-esének megütése, valamint egy kis színes lappal (dáma, lovag, botos, tízes) történő ütés megszerzése a leosztás folyamán bármikor. A kis színes lappal történő ütés lapnevét és idejét nem lehet bemondani. Értéke: 150 pont.
Trojka: az utolsó 3 ütés elvitele bármilyen matadorral. Értéke: 150 pont.
(A matadorok nevét nem lehet bemondani.)
Famille: az utolsó 3 ütés elvitele azonos színjelű lapokkal. Értéke: 150 pont.
(A színjelet a licit során be kell mondani.)
Betlehem: az utolsó 3 ütés elvitele királyokkal. Értéke: 150 pont.
(A királyok színét nem lehet bemondani.)
Szfinx: 2 ütés megszerzése piros és fekete dámával, lovaggal vagy botossal. Értéke: 150 pont.
(A lapok nevét és ütéseik helyét nem lehet bemondani.)

Szuper trófeák

Quart: egymást követő négy ütés megszerzése színes lapokkal úgy, hogy az összes ütés elvitele is teljesül. Értéke: 175 pont.
(A színes lapok nevét és az ütések helyét tilos bemondani - ám, ha a trófea emelt volt, úgy a korábban ezekre vonatkozóan elhangzottak szabályosak és érvényesek.)
Piramis: egymást követő négy ütés megszerzése matadorokkal úgy, hogy az összes ütés elvitele is teljesül. Értéke: 175 pont.
(A matadorok nevét nem lehet bemondani.)
Spectrum: az összes ütés elvitele úgy, hogy a bemondók mind az 5 kötött ütést is teljesítik, majd az utolsó 3 ütést színes lapokkal szerzik meg. Értéke: 175 pont.
(A színek és figurák bemondása nem lehetséges - ám, ha a trófea emelt volt, úgy a korábban ezekre vonatkozóan elhangzottak szabályosak és érvényesek.)

Multi trófeák

Stella: az összes ütés elvitele úgy, hogy a bemondó fél az első 3 ütést - a licit során közölt - magasítókkal, majd a 4.ütést a XIX-essel, az 5.ütést a XX-assal, a 6.ütést a XXI-essel, a 7.ütést pedig a skízzel szerzi meg. Értéke: 200 pont.
Full: az összes ütés elvitele úgy, hogy a bemondók mind az 5 kötött ütést is teljesítik, majd az utolsó 3 ütést matadorokkal szerzik meg. Értéke: 200 pont.
(A matadorok nevét nem lehet bemondani.)
Court: az összes ütés elvitele úgy, hogy a bemondók mind az 5 kötött ütést is teljesítik, majd az utolsó 3 ütést azonos színjelű lapokkal szerzik meg. Értéke: 200 pont.
(A színjelet a licit során be kell mondani.)
Grand: az összes ütés elvitele úgy, hogy a bemondók mind az 5 kötött ütést is teljesítik, majd az utolsó 3 ütést királyokkal szerzik meg. Értéke: 200 pont.
(A királyok színét nem lehet bemondani.)

Ultra trófeák

Hárpia: az összes ütés elvitele úgy, hogy a bemondók elfogják az ellenfél XXI-esét, pagátját és szereznek legalább 1 kis színes ütést. Értéke: 250 pont.
(A kis színes ütés lapnevét, idejét nem lehet bemondani.)
Gloria: az összes ütés elvitele úgy, hogy a bemondók elfogják az ellenfél XXI-esét, és az utolsó 3 ütést színes lapokkal szerzik meg. Értéke: 250 pont.
(A színek és a figurák bemondása nem lehetséges - ám, ha a trófea emelt volt, úgy a korábban ezekre vonatkozóan elhangzottak szabályosak és érvényesek.)
Triumf: az összes ütés elvitele úgy, hogy a bemondók elfogják az ellenfél XXI-esét, és az utolsó 3 ütést matadorokkal szerzik meg. Értéke: 250 pont.
(A matadorok nevét nem lehet bemondani.)

Royal

Royal: az összes ütés elvitele úgy, hogy a bemondók elfogják az ellenfél XXI-esét és pagátját, majd az utolsó 3 ütést matadorokkal szerzik meg úgy, hogy a 3 matador két kézben helyezkedik el. Értéke: 300 pont.
(Egy leosztásban egy páros csak egy trófeát mondhat be. A trófeák azonban emelhetőek.
Trófeák egymás közötti emelését ugyanaz a játékos is elvégezheti, ha közben partnere bemondott legalább egy, már az új trófeába tartozó szlemet.)

Kontrázás

A licitálás során elhangzott szlemeket az ellenfél megkontrázhatja ("kontra"), jelezvén, hogy az adott szlem nem fog teljesülni. A kontrázás által - és csak így - az ellenféltől is szerezhető pont, ám, ha a kontra sikertelen, azaz az adott szlemet teljesíti az ellenfél, úgy a kontra bukik.
A kontra által szerezhető, vagy elveszthető pont összege mindig az adott szlem értékével azonos.
A "kontra" - a licitmenet befejezése szempontjából - nem passz -, hanem szlemértékű bemondásnak minősül.

Lejátszás

A licitálást a lejátszás követi, melyben a párosok a szlemeket teljesíteni illetve megbuktatni igyekeznek.
A lejátszást a támadó fél - akinek osztottak - indítója kezdi.
A játékosok bármilyen lapot kijátszhatnak, de színre színt, tarokkra tarokkot kell tenniük. Ha nincs a hívott színből, úgy tarokkot, ha az sincs, akkor bármilyen más színű lapot kell tenni.
Felülütési kötelezettség nincs.

Rájátszás

A bemondott szlemek ill. trófeák egy részét tetszés szerint játszhatják meg a bemondók, másikukra viszont ú.n. rájátszási kötelezettség vonatkozik.
A rájátszás a vállalásként lekötött ütések megjátszására vonatkozó kényszer. A rájátszási kényszer a kötött ütőszlemekre, a magasító szlemekre, a reptető szlemekre, az extra szlemek közül az Erdélyi-, Temesvári-, Kolozsvári fácánra és a kis trófeák közül a Dzsinnre és a Mariage-ra vonatkozik. (Értelemszerűen rájátszás-kötelesek azok a trófeák is, melyek a fentebb felsorolt rájátszás-köteles szlemeket tartalmazzák.) Ezeket az ütéseket meghatározott körben, meghatározott lappal kell végrehajtani.
A rájátszás-köteles szlemeknél ill. trófeáknál az adott szlemre bemondott lapot idő előtt kijátszani tilos. Amennyiben a rájátszás kötelezettsége egyidejűleg több szlemre is vonatkozik, úgy közöttük a bemondások időbelisége dönt: arra kell rájátszani, amelyet előbb mondtak be.
Királyreptetésekkor ill. királymagasításoknál a kihívó fél köteles az adott bemondott színnel jönni, ha kezében van olyan színű lap.
Matadorreptetésekkor ill. matadormagasításoknál a kihívó fél köteles az ütő játékos által nem licitált színt, vagy a bemondottnál kisebb matadort kijátszani.
Reptetés esetében a színt korábban kihívni tilos.
Minden reptetés esetében a partner színnel köteles a bemondott lap aláhívni.
Kötött ütőszlemeknél a kihívó köteles az ütő által nem licitált színnel, vagy a vállalásnál alacsonyabb tarokkal indulni.
A megnevezett magasítólapot a megnevezett körben meg kell játszani.
Az összetett szlemeknél - extrák, trófeák - a lapok helyének licitáláskor közölt sorrendjét megcserélni nem lehet.
Azoknál a szlemeknél, ahol több feltételnek is eleget kell tenni (különösen a kötött szlemek és néhány extra szlem esetében), az egyik feltétel nem teljesülése esetén a további rájátszási kötelezettség megszűnik, mert a szlem már elbukott.
A rájátszási kötelezettség az adott ütéshez adandó negyedik lap kijátszásáig tart.

Értékelés

A lejátszás befejeztével a párosok - jelentéseik, teljesítéseik, bukásaik és kontrázásaik értékelésével - megállapítják saját pontjaikat.
1. A consolatio. (Vigaszpontszám.)
A lejátszás befejeztével a támadó páros megállapítja össz-tarokkszámát és köpfhelyzetét. Ennek alapján kiszámítják ú.n. consolatio-val szerzett pontjaikat, melyek lehetnek:
16 - 12 össztarokkszám esetén = 40 pont,
11 össztarokkszám esetén = 50 pont,
10 - 6 össztarokkszám esetén = 60 pont.
Amennyiben a páros kezében nem volt köpf, azaz hiányzott a skíz és a XXI bármelyike, úgy a fenti össztarokk-consolatiós értékek további 20 ponttal (60 - 70 - 80) növekednek.
A lejátszás befejeztével a védő páros is kap consolatiót, ennek összege - minden lapelosztástól függetlenül - 60 pont.
2. A bemondások pontszáma.
A consolatio kiszámítása után a párosok kiszámítják az adott leosztásban - saját jelentéseik, saját teljesített ill. elbukott bemondásaik, saját teljesített ill. elbukott kontráik - által kialakult ponteredményüket.
3. Összegzés.
Az adott pár adott leosztásban elért ponteredményét consolatiójuk és bemondásaik során elért pontszámainak összege adja meg.
Egy-egy leosztásban - a consolatiót és az esetleges sikeres kontrát is beszámítva - az adott párosok saját maguknak 100 pontnál többet nem írhatnak fel. Ennél több pont csak kistrófeánál (Spadille, Manille, Dzsinn, Mariage) nagyobb minősítésű trófea teljesítése esetén szerezhető, ekkor a felírható összeg maximuma a bemondott trófea értéke. Trófeateljesítés esetén az esetlegesen elbukott egyéb szlemek pontszámai a leosztás végeredményéből levonandók, ám az esetlegesen elért többi pontszám: jelentés, egyéb szlem, consolatio, kontrázás is elszámolandó. A felírható összpontszám ilyenkor sem haladhatja meg a trófea értékét.
Egy-egy leosztásban az ellenféltől összesen maximum 20 pont írható fel.
Bármekkora bukás esetén sem lehet a leosztás eredménye 0-nál kevesebb.