A royal tarokk internet változatának szabályai

A royal tarokk interneten játszható változata (a laza tarokk), kis mértékben eltér Gerots Zoltán világraszóló alkotásától.
A laza tarokk szabályai egyszerűbbek, kevesebb a kötöttség, könnyebben megtanulható.
Mindazonáltal, az alábbi szabályleírás nem tekinthető véglegesnek, bizonyára sokat fog változni a közeljövőben. Kérek mindenkit, akinek ötletei vannak, ne habozzon közölni.
Liska Tibor


A lapok

A játék 40 lapos kártyacsomaggal játszható.
A pakli 22 tarokk lapból és 18 színes lapból áll. A tarokkok közül az első 21 római számmal van jelöve. A legnagyobb, egy bohócot ábrázoló kártya a skíz, a 22. tarokk lap.
A legnagyobb tarokk lapok:    
A skízen kívül még a legkisebb tarokk lapoknak is külön nevük van: I pagát, II sas, III kakadu, IIII kanári, ezek a matadorok:
Kanári              Kakadu              Sas              Pagát    
A 18 színes lap a négy szín valamelyikéhez tartozik: treff, káró, kőr, pikk. A fekete színekből (treff, pikk) öt-öt lap van, (király dáma, lovas, botos, tízes), míg a piros színekből (kőr, káró) csak négy-négy (a tízes hiányzik).
A treff szín lapjai:
Király              Dáma              Lovas              Botos              Tízes    
A matadorok és királyok együttesét magasító lapoknak hívjuk.
A játék folyamán a tarokk lapok ütik a színes lapokat, azaz erősebbek náluk, és a játékban mint állandó aduk szerepelnek.
A színek egyenrangúak, egymást csak saját színjelükön belül üthetik.
A tarokkok egymást nagyságuk szerint ütik.

A játék

A játékot négyen játsszák, két pár, egymás ellen. A párt alkotó játékosok egymás mellett foglalnak helyet, azaz, a szemben lévők mindig ellenfelek. A páros bal oldali játékosát elfogónak, jobb szélsőjét indítónak nevezzük.
Egy mérkőzés több leosztás-párból áll (általában 8 leosztásból). A leosztásokban felváltva, az egyik pár a támadó, a másik a védekező.
A lapok kiosztásakor minden játékos 10-10 lapot kap. A támadó pár indulója kapja a XX-as tarokkot, a támadó elfogója a XIX-est. A többi lap kiosztása véletlenszerűen történik, de úgy, hogy minden játékos kezében legyen legalább három tarokk.
A leosztás után következik a licitálás, majd a lejátszás, végül a kiértékelés.
A játék balról jobbra (az óramutató járásával ellenkező irányban) történik. A licitálást a támadó pár indulója kezdi, majd a védő pár elfogója következik és így tovább. A licitálás után a lejátszást is a támadó pár indulója kezdi, egyik lapjának kihívásával. Tarokk hívásba mindenkinek tarokkot kell tennie (ha nincs tarokkja, bármit), szín hívásba a hívott színt, ha nincs, akkor tarokkot, ha az sincs, bármit. Az ütést az viszi el, aki a legnagyobb lapot tette, majd ő hív. A tíz ütés lejátszását követi a kiértékelés, a bemondások teljesítéséért (vagy elbuktatásáért) járó pontok kiszámítása.

A bemondások és eredményszámítás

A bemondások az alábbi licitcsoportokba sorolhatók. Licitáláskor a soron következő játékos licitálhat vagy passzolhat. A licitek - a jelzések kivételével - a lejátszáskor teljesítendő vállalásokat jelentik. Egyszerre többet is lehet licitálni, tetszőleges sorrendben. Az általános szabály, hogy a pár minden bemondást legfeljebb egyszer licitálhat. (A jelzések licitcsoportra ez egyéni szinten vonatkozik. Tehát, ha a partnerem licitált Matadort, akkor még lehet nekem is, de csak egyszer).
A bemondott vállalás teljesítéséért - a kiértékeléskor - a pár pontokat kap, míg nem teljesítése esetén pontlevonásban részesül. Van néhány, bemondás nélkül (csendben) teljesíthető feladat, amiért szintén pontokat lehet kapni. A bemondásokat és az értük járó pontokat az itt található táblázat tartalmazza.

A sikertelen vállalásért büntetés jár. Minden 5 pontnál nagyobb bukásért csak 5 pont büntetés jár (ez csak az igazitás [consolatio] nélküli játékmódra vonatkozik).

Kontra, rekontra

A bemondásokat az ellenfél kontrázhatja. Kontrával a kontrázó pár ugyanannyi pontot szerez, mint a bemondó, csak ellenkező előjellel, de legfeljebb ötöt (+- értelemszerűen). Rekontrázni csak a kontrázott bemondásokat lehet. A rekontra a kontra pontszám kétszeresét éri, természetesen ellenkező előjellel.

Tehát, ha egy 30 pontot érő bemondást kontrával játszanak, teljesítés esetén a bemondó +30, a kontrázó -5 pontot kap, elbuktatása esetén pedig -5 és +5 pont lesz kiosztva, míg ugyanez rekontrával: teljesítés esetén a bemondó +40 (= 30 + 10), a kontrázó -5 pontot kap, elbuktatása esetén pedig -15 és +5 pont lesz az eredmény.

Ellenben kontra Trull estén, mind a bemondó, mind a támadó 3 pontot kap, ellenkező előjellel, és rekontázva a bemondót +9, a kontrázót -3 pont illeti meg, ha teljesül a bemondás, és -9, +3, ha bukik.

Emelési viszonyok

Sok olyan bemondás van, amely más vállalást is tartalmaz. Az ilyen bemondások emelési viszonyban állnak egymással és kiértékeléskor csak a legmagasabb értékét kell figyelembe venni. Például: Trull esetén a Köpf és a Honőr érvényét veszti. Volát bemondásakor, a belicitált Gém, Kassza, Bridzs, Oktáv, Mizer vállalások mintha el sem hangzottak volna, csak a Volát számít a kiértékeléskor.
Az alábbi emelési viszonyok vannak:
Trull > Köpf > Honőr
Volát trófeák > Volát > Mizer > Oktáv > Bridzs > Kassza > Gém
Flotta > (Piros-fekete / Káró banda / Kőr banda)
Armada > (Piros-fekete / Treff banda / Pikk banda)
Légió > (Banda / Piros-fekete / Flotta / Armada)
Spadille > Amazon
Manille > Amazon
Dzsin > Manille > Amazon
Mariázs > (Spadille / Manille) > Amazon
Héja > (Fácán / Sólyom)
Famille > Couleur
Betlehem > Couleur
Szfinx > (Spadille / Manille)
Skála > (Pikoló / City / Centrum / Kismadár / Nagymadár)
Spektrum > (Skála / Couleur / Pikoló / City / Centrum / Kismadár / Nagymadár)
Stella > (Héja / City / Centrum / Kismadár / Nagymadár)
Full > (Skála / Trojka / Pikoló / City / Centrum / Kismadár / Nagymadár)
Court > (Skála / Famille / Couleur / Pikoló / City / Centrum / Kismadár / Nagymadár)
Grand > (Skála / Betlehem / Couleur / Pikoló / City / Centrum / Kismadár / Nagymadár)
Golgota > (XXI-fogás / Pagátfogás)
Hárpia > (XXI-fogás / Pagátfogás / Golgota / Kentaur)
Kentaur > XXI-fogás
Glória > (XXI-fogás / Couleur / Kentaur)
Triumf > (XXI-fogás / Trojka)
Royal > (XXI-fogás / Golgota / Trojka)
Minden más bemondás érvényben marad és amelyik teljesül azért pozitív, amelyik nem, azért negatív pont jár. Egymást kizáró bemondások is bemondhatók, (Pl. Pagát ulti és Pagát uhu.) de ilyen esetben legfeljebb az egyikért lehet pontot szerezni, a többiért mindenképpen pontlevonás jár.

Igazítás

Az eredményszámítás igazítással vagy igazítás nélkül is elvégezhető. Duplikált verseny esetén, amikor ugyanazt a partit többen is lejátsszák és az azonos lapokból elért pontokat hasonlítják össze, felesleges az igazítás. Az igazítással való számolás akkor hasznos, ha csak egyszer játsszák le a leosztásokat, mert ilyenkor az eredmény erősen függ a lapoktól és ezt korrigálni kell.
A védők mindig 60 igazításpontot kapnak, míg a támadók 40 és 80 pont között, a tarokkszámtól és a két honőr elhelyezkedésétől függően.
Ha a támadóknak 11-nél kevesebb tarokkja van 60 pont jár,
éppen 11 tarokk esetén 50 pont,
és ha 11-nél több tarokkjuk van 40 igazítás pontot kapnak, továbbá még 20 pontot, ha nincs mind a két honőr (skíz, XXI) náluk.
Ezeket a pontokat a teljesítésekért és bukásokért járó pontokkal összeadva kapjuk az elért pontok értékét, ami alapján az eredmény számítható. Az eredmény megegyezik az elért pontokkal, ha az 0 és 100 közé esik, ennél kevesebb elért pont esetén 0. Ha az elért pontszám több, mint 100, akkor a legnagyobb teljesített bemondásért járó pont és 100 közül a nagyobbik lesz az eredmény. (Tehát csak 100 pontnál nagyobb értékű trófeákkal lehet 100 pontnál többet szerezni.)

Igazítás nélküli játéknál bármelyik pár eredménye lehet, akár negatív, akár pozitív, továbbá bukás és kontra esetén érvényes az 5 pontos korlát.